Nowoczesna platforma New Heroes Academy. Szkolenia online.
Komunikacja

Co utrudnia komunikację?

Bartosz
2024-11-14 Komunikacja

Proste nieporozumienie w komunikacji potrafi zamienić się w prawdziwą burzę. Jeśli nieporozumienia narastają, komunikacja w całym zespole ulega pogorszeniu. Dlatego dbanie o relacje w teamie to podstawa i pomijanie tego aspektu może odbić się na jakości pracy wszystkich: zarządu oraz osób zatrudnionych. Warto zgłębić takie aspekty, jak różnica w postrzeganiu i interpretacji, rozumienie otoczenia i rozmówców czy efektywność komunikacji.

Ważne jest, aby nauczyć się radzić sobie z trudnymi emocjami, żeby zachować zdrowie psychiczne i utrzymać harmonijne relacje w zespole.

Co to jest komunikacja interpersonalna?

Najprostsza definicja mówi, że komunikacja interpersonalna to interakcja między przynajmniej dwoma osobami. W ramach interakcji muszą być przekazywane komunikaty, dzięki którym osoba może odczytać przekaz mówiącego. Autorzy książki „Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się” posługują się zawartym w tytule pojęciem „porozumiewania”. Dzięki temu stawiają akcent na proces rozumienia, który musi nastąpić pomiędzy mówiącym a odbiorcą. Choć w klasycznych teoriach komunikacji interpersonalnej stawia się na mówienie werbalne, warto pamiętać, że treści pisane oraz język migowy również są formą mówienia i komunikacja niewerbalna także przekazuje komunikaty.

Skuteczna sztuka komunikacji to rzecz niezbędna w życiu każdego z nas, ale jest szczególnie ważna w ramach zespołu funkcjonującego w pracy. Utrudnienia w komunikacji mogą być prawdziwą przeszkodą dla jej efektywności. Jakie czynniki mogą ją utrudniać? Oto kilka z nich:

  • Zrozumienie komunikatu nadawcy odmiennie do jego intencji
  • Negatywne nastawienie nadawcy jeszcze zanim odbiorca zdąży zareagować na wiadomość
  • Nadawca nie chce zapoznać się z feedbackiem odbiorcy lub odbiorców
  • W jednej lub obydwu stronach interakcji występuje brak szacunku
  • Problemy językowe – na przykład używanie takich terminów profesjolektu danej branży, których nie rozumieją odbiorcy
  • Różnice światopoglądowe czy ideologiczne
  • Błędna interpretacja gestów niewerbalnych nadawcy czy odbiorcy
  • Krytykanctwo po obydwu stronach i szybkie ocenianie
  • Zbywanie rozmówców i unikanie konfrontacji, kiedy jest ona niezbędna.

To tylko jedne z wielu przykładów utrudnień, jakie mogą pojawić się w ludzkiej komunikacji.

Zasady komunikacji interpersonalnej

Choć komunikacja zaliczana jest do tzw. umiejętności miękkich, można nauczyć się jej w stopniu nawet podstawowym poprzez ćwiczenia. Im więcej okazji do interakcji i prób porozumienia się, tym lepiej będziemy poruszać się w tym aspekcie życia i tym lepiej będziemy rozumieć innych. Nasze codzienne funkcjonowanie w zespole pracy stanie się łatwiejsze, a dzięki temu również przyjemniejsze i bezproblemowe. Dlatego aby ćwiczyć umiejętności porozumiewania się, warto poznać zasady komunikacji interpersonalnej:

  • Długie komunikaty są trudniejsze do zrozumienia. Lepiej formułować możliwie jak najkrótsze zdania z czasownikami w formie czynnej, pomijając na przykład imiesłowy.
  • Brak oceniania odbiorców i wyzbycie się atakowania. Formułowanie komunikatów w formie pretensji to gotowy przepis na komunikacyjną porażkę. Przekaz powinien być pozbawiony takich zwrotów, jak „ty zawsze…” czy „ty nigdy…”, w których zamiast opisywać sytuację trzymając się faktów, stawiamy odbiorcom zarzuty. Warto również skupić się na opisywaniu własnych odczuć i przeżyć, aby zamiast presupozycji na temat rozmówcy przedstawiać swój punkt widzenia.
  • Empatia. Empatyczne nastawienie to podstawa. Pozwala nam skupiać się na odczuciach rozmówców i rozumieć odmienny punkt widzenia nawet wtedy, gdy po zakończeniu rozmowy się z nim nie zgadzamy.
  • Ustawienie celu rozmowy. Jeśli chcemy przeprowadzić efektywną rozmowę w zespole, warto ustalić temat i się go trzymać.
  • Komunikacja niewerbalna. Odpowiedni język ciała w sytuacji komunikacyjnej to bardzo ważny aspekt. Nie można przekraczać przestrzeni osobistej drugiej osoby – przyjmuje się, że strefa osobista to około 45 do 120 cm, zależnie od preferencji drugiej strony. Warto także zadbać o stosowną do sytuacji gestykulację i nachylenie postury.

Funkcje komunikacji

Wyróżnia się kilka podstawowych funkcji komunikacji, co do których zgadza się większość badaczy, takich jak klasyk dziedziny, Roman Jakobson:

  • Funkcja informacyjna. Podstawowa funkcja, która mówi o tym, że komunikacja służy wymianie informacji. Zakłada się, że w przekazywaniu informacji uczestniczą minimum dwie osoby.
  • Funkcja emotywna. To właśnie ona mówi o przekazywaniu emocji w procesie komunikacji.
  • Funkcja motywacyjna. Zgodnie z nazwą odnosi się do motywowania komunikacją do określonego działania.
  • Funkcja kontrolna. Często obecna w zespołach i organizacjach, gdzie przekazuje się informacje o obowiązkach i powinnościach oraz sprawdza ich wykonanie.

Elementy komunikowania

Jak podaje „Komunikacja międzyludzka” Zbigniewa Nęckiego, wyróżniamy:

  • Uczestników, czyli nadawcę i odbiorcę/ów
  • Komunikat
  • Kontekst
  • Kanał przekazu
  • Szumy, czyli wszelkie zakłócenia
  • Sprzężenie zwrotne, czyli reakcja na komunikat.

Źródła:
https://spokojwglowie.pl/komunikacja-interpersonalna/
https://www.focus.pl/artykul/12-bledow-w-komunikacji-ktore-utrudniaja-dogadywanie-sie-z-innymi
https://www.wiktortokarski.pl/komunikacja-interpersonalna/#Czym_jest_komunikacja_interpersonalna_%E2%80%93_definicja_rodzaje_znaczenie
https://mfiles.pl/pl/index.php/Funkcje_komunikacji

Newsletter
Zapisz się do naszego Newslettera i odbierz zniżkę 150 zł na pierwszy kurs.

Nie spamujemy. Wysyłamy wartościowe treści oraz informacje o nowych kursach i promocjach.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od ESKK Sp. z o.o. informacji handlowych oraz marketingu bezpośredniego w formie:

* pola wymagane

Masz pytania? Potrzebujesz wsparcia?

Skontaktuj się z nami przez formularz, czat online lub telefonicznie – jesteśmy tu dla Ciebie!