Ważne jest, aby nauczyć się radzić sobie z trudnymi emocjami, żeby zachować zdrowie psychiczne i utrzymać harmonijne relacje w zespole.
Co to jest komunikacja interpersonalna?
Najprostsza definicja mówi, że komunikacja interpersonalna to interakcja między przynajmniej dwoma osobami. W ramach interakcji muszą być przekazywane komunikaty, dzięki którym osoba może odczytać przekaz mówiącego. Autorzy książki „Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się” posługują się zawartym w tytule pojęciem „porozumiewania”. Dzięki temu stawiają akcent na proces rozumienia, który musi nastąpić pomiędzy mówiącym a odbiorcą. Choć w klasycznych teoriach komunikacji interpersonalnej stawia się na mówienie werbalne, warto pamiętać, że treści pisane oraz język migowy również są formą mówienia i komunikacja niewerbalna także przekazuje komunikaty.
Skuteczna sztuka komunikacji to rzecz niezbędna w życiu każdego z nas, ale jest szczególnie ważna w ramach zespołu funkcjonującego w pracy. Utrudnienia w komunikacji mogą być prawdziwą przeszkodą dla jej efektywności. Jakie czynniki mogą ją utrudniać? Oto kilka z nich:
- Zrozumienie komunikatu nadawcy odmiennie do jego intencji
- Negatywne nastawienie nadawcy jeszcze zanim odbiorca zdąży zareagować na wiadomość
- Nadawca nie chce zapoznać się z feedbackiem odbiorcy lub odbiorców
- W jednej lub obydwu stronach interakcji występuje brak szacunku
- Problemy językowe – na przykład używanie takich terminów profesjolektu danej branży, których nie rozumieją odbiorcy
- Różnice światopoglądowe czy ideologiczne
- Błędna interpretacja gestów niewerbalnych nadawcy czy odbiorcy
- Krytykanctwo po obydwu stronach i szybkie ocenianie
- Zbywanie rozmówców i unikanie konfrontacji, kiedy jest ona niezbędna.
To tylko jedne z wielu przykładów utrudnień, jakie mogą pojawić się w ludzkiej komunikacji.
Zasady komunikacji interpersonalnej
Choć komunikacja zaliczana jest do tzw. umiejętności miękkich, można nauczyć się jej w stopniu nawet podstawowym poprzez ćwiczenia. Im więcej okazji do interakcji i prób porozumienia się, tym lepiej będziemy poruszać się w tym aspekcie życia i tym lepiej będziemy rozumieć innych. Nasze codzienne funkcjonowanie w zespole pracy stanie się łatwiejsze, a dzięki temu również przyjemniejsze i bezproblemowe. Dlatego aby ćwiczyć umiejętności porozumiewania się, warto poznać zasady komunikacji interpersonalnej:
- Długie komunikaty są trudniejsze do zrozumienia. Lepiej formułować możliwie jak najkrótsze zdania z czasownikami w formie czynnej, pomijając na przykład imiesłowy.
- Brak oceniania odbiorców i wyzbycie się atakowania. Formułowanie komunikatów w formie pretensji to gotowy przepis na komunikacyjną porażkę. Przekaz powinien być pozbawiony takich zwrotów, jak „ty zawsze…” czy „ty nigdy…”, w których zamiast opisywać sytuację trzymając się faktów, stawiamy odbiorcom zarzuty. Warto również skupić się na opisywaniu własnych odczuć i przeżyć, aby zamiast presupozycji na temat rozmówcy przedstawiać swój punkt widzenia.
- Empatia. Empatyczne nastawienie to podstawa. Pozwala nam skupiać się na odczuciach rozmówców i rozumieć odmienny punkt widzenia nawet wtedy, gdy po zakończeniu rozmowy się z nim nie zgadzamy.
- Ustawienie celu rozmowy. Jeśli chcemy przeprowadzić efektywną rozmowę w zespole, warto ustalić temat i się go trzymać.
- Komunikacja niewerbalna. Odpowiedni język ciała w sytuacji komunikacyjnej to bardzo ważny aspekt. Nie można przekraczać przestrzeni osobistej drugiej osoby – przyjmuje się, że strefa osobista to około 45 do 120 cm, zależnie od preferencji drugiej strony. Warto także zadbać o stosowną do sytuacji gestykulację i nachylenie postury.
Funkcje komunikacji
Wyróżnia się kilka podstawowych funkcji komunikacji, co do których zgadza się większość badaczy, takich jak klasyk dziedziny, Roman Jakobson:
- Funkcja informacyjna. Podstawowa funkcja, która mówi o tym, że komunikacja służy wymianie informacji. Zakłada się, że w przekazywaniu informacji uczestniczą minimum dwie osoby.
- Funkcja emotywna. To właśnie ona mówi o przekazywaniu emocji w procesie komunikacji.
- Funkcja motywacyjna. Zgodnie z nazwą odnosi się do motywowania komunikacją do określonego działania.
- Funkcja kontrolna. Często obecna w zespołach i organizacjach, gdzie przekazuje się informacje o obowiązkach i powinnościach oraz sprawdza ich wykonanie.
Elementy komunikowania
Jak podaje „Komunikacja międzyludzka” Zbigniewa Nęckiego, wyróżniamy:
- Uczestników, czyli nadawcę i odbiorcę/ów
- Komunikat
- Kontekst
- Kanał przekazu
- Szumy, czyli wszelkie zakłócenia
- Sprzężenie zwrotne, czyli reakcja na komunikat.
Źródła:
https://spokojwglowie.pl/komunikacja-interpersonalna/
https://www.focus.pl/artykul/12-bledow-w-komunikacji-ktore-utrudniaja-dogadywanie-sie-z-innymi
https://www.wiktortokarski.pl/komunikacja-interpersonalna/#Czym_jest_komunikacja_interpersonalna_%E2%80%93_definicja_rodzaje_znaczenie
https://mfiles.pl/pl/index.php/Funkcje_komunikacji