Firma z grupy
8.3 (11614 opinii)
Trzykrotnie wybrany najlepszym trenerem w Holandii
Ponad 550 000 osób ma wsparcie
Ponad  35  placówek edukacyjnych w Holandii
Nowoczesna platforma New Heroes Academy. Szkolenia online.
Rozwój zawodowy

11 zasad skutecznej komunikacji w życiu i pracy. Przewodnik po sztuce komunikacji z przykładami.

Bartosz
2025-07-16 Rozwój zawodowy

Efektywna komunikacja to podstawa zdrowych relacji. Dotyczy to zarówno życia osobistego, jak i zawodowego. Z tego tekstu dowiesz się, czym jest skuteczna komunikacja oraz jakich błędów unikać, aby porozumiewać się sprawniej i w budujący dla obu stron sposób. Poznasz 11 zasad skutecznej komunikacji.

Przewodnik wzbogaciliśmy o przykłady, abyś mógł rozpoznać przejawy dobrej komunikacji i wdrażać ją od zaraz. Efektywna komunikacja to bowiem nie dar, lecz umiejętność i zestaw technik, których można się nauczyć – czy to z naszego poradnika, czy bardziej praktycznie – z kursów, szkoleń i warsztatów.

Czym jest skuteczna komunikacja?

Skuteczna komunikacja to proces przekazywania informacji między nadawcą a odbiorcą, w którym obie strony się rozumieją. Do cech skutecznej komunikacji zaliczają się:

  • uważne słuchanie w postawie otwartości na rozmówcę
  • budowanie zaufania – bez niego nie ma porozumienia
  • klarowność przekazu i dostosowanie go do odbiorcy
  • wyrażanie się wprost, otwarcie, z poszanowaniem drugiej strony – asertywność i komunikacja bez przemocy
  • empatia, próba zrozumienia postaw i emocji drugiej strony
  • brak założeń i interpretacji, które mogłyby zniekształcać odbiór informacji i oddalać od porozumienia
  • autentyczność – spójność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • feedback – upewnienie się, że druga strona rozumie Cię zgodnie z Twoją intencją.

Błędy w komunikacji – na co uważać, aby lepiej się porozumiewać?

Skuteczna komunikacja nie przychodzi łatwo. Po drodze można popełnić błędy, które będą rzutowały negatywnie na przebieg rozmowy oraz jej rezultaty.

Do najczęściej popełnianych błędów w komunikacji zaliczają się:

Czynienie założeń i przypisywanie intencji drugiej stronie. Przykładowo: odbierasz komplement jako ukrytą ironię, zamiast zrozumieć i przyjąć go tak, jak został wypowiedziany, bo zakładasz, że rozmówca jest złośliwy.

Brak aktywnego słuchania – zamykasz się na drugą stronę albo zakładasz, że wiesz z góry, co powie. To wyklucza skuteczną komunikację, bo nie możesz poznać perspektywy rozmówcy, nie słuchając.

❌ Dążenie do postawienia na swoim zamiast porozumienia, np. do wygrania sporu. Wówczas uprawiasz erystykę, a nie komunikację.

Brak asertywności. Nie mówisz jasno o swoich oczekiwaniach, więc druga strona nie ma jak się do nich odnieść ani wyjść im naprzeciw.

Komunikat niedostosowany do możliwości odbiorcy. Przykład: prowadzisz prezentację sprzedażową, stosując branżowy żargon niezrozumiały dla laików. Twoi potencjalni klienci nie będą w dokładnie pojąć sensu Twoich słów.

Komunikaty nie wprost: ironia, sarkazm, aluzje. Takie zabiegi nie tylko zaciemniają komunikację, ale też mogą być formą pasywnej agresji.

Skuteczna komunikacja – kiedy i komu się przydaje? Przykład

Skuteczna komunikacja ułatwia życie wszędzie, gdzie w grę wchodzą relacje międzyludzkie, a więc: w pracy, w domu, w szkole, między partnerami, rodzicami i dziećmi. Staje się szczególnie ważna, gdy pojawia się konflikt albo potrzeba podjęcia wspólnych ważnych decyzji. Jednak nawet przy tych błahych pozwala każdej ze stron poczuć się ważnym, zauważonym i uwzględnionym.

Wyobraź sobie taką sytuację: para chce zamówić jedzenie z dowozem na kolację. Mężczyzna pyta partnerkę, co chciałaby zjeść. Ona odpowiada: „Wszystko mi jedno, wybierz mi coś” – a partner spełnia jej prośbę. Okazuje się jednak, że zamówiony kurczak w sosie słodko-kwaśnym jej nie smakuje.

Jak czuje się każda ze stron?

❌ Ona ma poczucie, że partner jej nie zna i nie wziął pod uwagę jej potrzeb.

❌ On czuje, że wyszło źle mimo jego starań.

Atmosfera się psuje, w miły wieczór wkrada się napięcie.

Sytuacja mogłaby być zupełnie inna, gdyby partnerka jasno zakomunikowała, na co ma ochotę, a partner upewnił się, że kurczak w sosie słodko-kwaśnym będzie ok.

Efektywna komunikacja staje się jeszcze ważniejsza, gdy np.:

  • jesteś przełożonym, managerem i musisz oznajmić pracownikom coś ważnego
  • rozmawiasz z klientem i od Twojego przekazu zależy utrzymanie go
  • rozmawiasz ze swoim nastolatkiem na trudne tematy
  • jesteś nauczycielem, trenerem, mówcą i jakość Twojej komunikacji przekłada się na efekty nauki Twoich uczniów, słuchaczy, podopiecznych
  • jesteś lekarzem i musisz przybliżyć pacjentowi jego stan oraz wydać zalecenia w zrozumiały dla niego sposób.

Katalog sytuacji, w których skuteczna komunikacja jest kluczowa dla powodzenia sprawy i utrzymania ważnych relacji w dobrej kondycji, jest ogromny. Dotyczy wszystkich bez względu na wiek, profesję, charakter układów międzyludzkich, wykształcenie. Dlatego niżej przybliżamy 11 zasad oraz technik, które wyniosą Twoją komunikację na wyższy poziom. Przekonaj się, jak wpłynie to na Twoje życie codzienne.

11 zasad i technik skutecznej komunikacji interpersonalnej

Oto zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej wraz z przykładami. Pozwolą Ci one unikać konfliktów, trafiać z przekazem, być lepszym edukatorem, sprzedawcą, partnerem, liderem – po prostu osobą, z którą chce się rozmawiać.

Aktywne słuchanie

Aktywne słuchanie zakłada intencję zrozumienia drugiej strony. Wymaga otwartości oraz uważnego wysłuchania, a także dążenia do jak najdokładniejszego pojęcia perspektywy rozmówcy. W tym celu stosuje się:

  • Kontakt wzrokowy. W czasie rozmowy patrz na drugą osobę. Nie sięgaj po telefon, nie rozglądaj się po otoczeniu, nie spuszczaj wzroku.
  • Parafrazowanie – powtarzasz komunikat swoimi słowami, aby upewnić się, że wiesz, o czym mówi druga strona.
  • Zadajesz pytania otwarte, które pozwalają pogłębić wątek. Dopytujesz, aby uzyskać dodatkowe informacje i szerszy kontekst.
  • Odzwierciedlanie – sygnalizujesz, że rozumiesz, o czym mówi odbiorca i jak się czuje. Możesz powiedzieć np.: „Widzę, że ta sytuacja była dla ciebie frustrująca”.

Osoba, która słucha aktywnie, nie przerywa rozmówcy, nie ponagla go. Daje przestrzeń na wszystko, co chce powiedzieć druga osoba, bez oceniania jej i tego, co mówi.

Aby słuchać uważnie, po prostu bądź z autentyczną otwartością i zainteresowaniem oraz gotowością na wszelkie treści, nawet trudne. Nie układaj odpowiedzi w głowie, gdy słuchasz, nie sil się na szukanie rad ani rozwiązań – nie taki jest cel aktywnego słuchania. Celem jest to, aby rozmówca poczuł się ważny, zauważony i mógł wyartykułować wszystko.

Naturalnie, tutaj ważne są też Twoje granice. Uważne słuchanie nie oznacza biernego przyjmowania słownych ataków.

Przykład aktywnego słuchania

Sytuacja: rozmowa dwóch przyjaciółek o sytuacji w pracy

Kasia spotyka się z Anią po pracy i opowiada jej o trudnym dniu:

– Szef znowu mnie zignorował na spotkaniu. Zgłosiłam pomysł, ale nikt nawet się nie odezwał. A potem Tomek powtórzył to samo i wszyscy kiwali głowami, jakby to była genialna myśl. Mam dość.
– To brzmi naprawdę frustrująco. Mówisz, że poczułaś się niewidzialna?
– Tak! Jakby moje zdanie się nie liczyło. Zastanawiam się, czy w ogóle warto się odzywać.
– Słyszę, że to cię bardzo dotknęło. I że czujesz się niedoceniona, mimo że wkładasz dużo energii w swoją pracę.
– Dokładnie tak. Dzięki, potrzebowałam się wygadać.

Co tu się zadziało?

✅ Ania nie przerywa, nie ocenia („może przesadzasz”), nie daje rad („powinnaś być bardziej stanowcza”).

✅ Zamiast tego Ania nazywa emocje, parafrazuje sens wypowiedzi, jest obecna.

✅ Kasia czuje się zrozumiana i ważna.

Klarowność i zwięzłość przekazu

Jasność i precyzja są bardzo ważne w komunikacji, ponieważ ułatwiają drugiej stronie zrozumienie tego, co mówisz. Pozwalają uniknąć nieporozumień i konfliktów, usuwają zbędne zabarwienie emocjonalne. Mówiąc klarownie i zwięźle, budujesz zaufanie i oszczędzasz czas interlokutora oraz usuwasz wątpliwości.

Dla utrzymania zwięzłości zastosuj technikę mówienia w punktach. Oto jej składowe:

  • Zacznij od krótkiego wprowadzenia („Chcę poruszyć trzy rzeczy”).
  • Używaj wyraźnych punktów: „Po pierwsze…”, „Druga sprawa to…”, „Na koniec…”.
  • Każdy punkt zamknij krótkim podsumowaniem.
  • Zakończ całość klarowną konkluzją: co wynika z tego, co powiedziałeś(-aś).

Przykłady klarownych i zwięzłych przekazów

✔️ Chciałabym podsumować nasze spotkanie w trzech punktach. Po pierwsze – ustaliliśmy termin szkolenia na 15 czerwca. Po drugie – potrzebujemy przygotować materiały do końca przyszłego tygodnia. I po trzecie – zaplanować promocję wydarzenia. Proponuję, żebyśmy zaczęli od podziału zadań.

✔️ Proponuję, żebyśmy zrobili tak: rano pójdziemy na zakupy, po południu odwiedzimy Twoich rodziców, a wieczorem mamy czas dla siebie. Co o tym myślisz?

✔️ Potrzebuję powiedzieć trzy rzeczy: czuję się zlekceważona, kiedy przerywasz mi w rozmowie, chcę mieć przestrzeń, żeby spokojnie się wypowiedzieć. Proszę Cię, żebyśmy następnym razem rozmawiali bez przerywania. To dla mnie ważne.

Te same komunikaty w wariantach pozbawionych klarowności mogłyby brzmieć:

❌ Szkolenie będzie 15 czerwca, dobrze byłoby ogarnąć materiały i zaplanować promocję, są jacyś chętni?
Ten komunikat nie jest jasny – uczestnicy komunikacji nie wiedzą dokładnie, co robić i w jakiej kolejności, a oczekiwania co do nich nie są czytelne.

❌ Może byśmy spędzili trochę czasu razem dziś? Tylko jeszcze trzeba zrobić zakupy i mieliśmy odwiedzić twoich rodziców.
Propozycja jest mało konkretna, zadania nie są jasno przypisane ani uporządkowane w czasie.

❌ Znowu mi przerywasz, jak zawsze!
Zarzut i atak zamiast jasno wyrażonych uczuć i oczekiwań.

Empatia

Empatia w procesie komunikacji pozwala lepiej zrozumieć drugą stronę oraz daje rozmówcy poczucie, że jest ważny. Stanowi podstawę nonviolent communication – porozumienia bez przemocy.

Oto kilka propozycji ćwiczeń, które zwiększą Twoją empatię w komunikacji:

  • Ćwiczenie z obrazkami
    Wybierz kilka zdjęć przedstawiających ludzi w różnych sytuacjach. Zastanów się, co czują te osoby i z czym mogą się w tej chwili zmagać. Zwróć uwagę na to, co mówi postawa ich ciała, na jakie emocje wskazuje mimika.
  • Zmiana oceny w ciekawość
    Gdy przyjdzie Ci do głowy ocena czyjejś postawy, spróbuj zamienić ją w pytania. Np. gdy pomyślisz: „ależ on jest leniwy”, rozważ: z czego może wynikać zachowanie tej osoby? Czego potrzebuje? Jakich uczuć doświadcza? Co ją może martwić?
  • Odzwierciedlenie
    Wysłuchaj komunikatu drugiej strony, a następnie przekształć go. Spróbuj wyobrazić sobie, co czuje osoba, z którą rozmawiasz. Np.: „Brzmi to tak, jakbyś był… (np. rozczarowany, zły, zaniepokojony)”.

Chcesz dowiedzieć się więcej o empatii w komunikacji i w praktyce przećwiczyć komunikację bez przemocy?

Komunikacja bez przemocy - dialog pełen szacunku

Na kursie poznasz model komunikacji stworzony przez Marshalla B. Rosenberga. Nonviolent Communication to oddalenie od jakichkolwiek form agresji, dominacji i przemocy, zarówno słownej, emocjonalnej, jak i fizycznej. Dzięki kursowi opanujesz metody rozwiązywania konfliktów w sposób empatyczny i oparty o wzajemny szacunek. Model ten możesz wykorzystać w relacjach biznesowych, rodzinnych, partnerskich i towarzyskich.

Dowiedz się więcej

Asertywność

Asertywność to umiejętność komunikacji z szacunkiem do siebie oraz drugiej strony. Pozwala jasno i klarownie przekazywać otoczeniu myśli, uczucia i potrzeby, a także odmawiać i stawiać granice bez poczucia winy przy zachowaniu otwartości na dialog oraz kompromis. Dzięki asertywności lepiej zarządzasz emocjami, nie tłumisz ich w sobie, ale też nie zalewasz nimi całego świata. Twoje słowa i emocje stają się bardziej spójne, a Ty zyskujesz autentyczność. Lepiej chronisz swoje granice i interesy.

Przykład asertywnej wypowiedzi

Asertywna wypowiedź zawiera następujące elementy:

  • Operowanie faktami zamiast operowania opiniami.
  • Jasne nazwanie swoich uczuć.
  • Opisanie wpływu sytuacji na Ciebie.
  • Prośbę lub oczekiwanie.

Komunikacja w duchu asertywności jest prowadzona z perspektywy „ja”. Chcesz przećwiczyć? Spróbuj zmienić komunikat „Ty” w komunikat „ja”, np.

Zamiast:
❌ Znowu na ostatnią chwilę odwołujesz spotkanie.
Powiedz:
✔️ Kiedy dostaję wiadomość o odwołanym spotkaniu tuż przed jego rozpoczęciem, czuję frustrację i zawód, bo zależy mi na przewidywalności i szacunku dla mojego czasu. Czy moglibyśmy umówić się, że jeśli coś się zmienia, dasz mi znać wcześniej?

Więcej przykładów asertywnych komunikatów znajdziesz we wpisie: Czym jest asertywność i jak ją wyćwiczyć

Brakuje Ci asertywności i chcesz wypracować tę umiejętność? Skorzystaj z otwartego szkolenia asertywnej komunikacji.

Trening asertywności

Szkolenie “Trening asertywności” zapewnia praktyczne narzędzia i strategie, które pomagają w profesjonalnym i asertywnym komunikowaniu trudnych decyzji we wszystkich obszarach życia.

Dowiedz się więcej

Budowanie zaufania

Bez zaufania nie ma skutecznej komunikacji. Osoba, która Ci nie ufa, nie otworzy się przed Tobą. Będzie ukrywać swoje uczucia i potrzeby. Tylko w zaufaniu może odbywać się swobodna wymiana myśli i emocji, a tym samym efektywna komunikacja.

Jak zbudować zaufanie w zespole albo w związku? Przede wszystkim bądź spójny. Nie dawaj sprzecznych komunikatów. Nie ukrywaj emocji – nawet jeśli czegoś nie wypowiesz, będzie to wyczuwalne przez mowę ciała. Według badań A. Mehrabiana z lat 70. (które zostały przez wielu opacznie zinterpretowane i rozszerzone na całą komunikację), w sytuacji, gdy komunikat jest niespójny, o tym, czy odbiorca będzie postrzegał Cię jako sympatycznego, mowa ciała decyduje w 55%, ton głosu w 38%, a wypowiadane słowa w zaledwie 7%. Wniosek jest prosty – nie warto być niespójnym. Tę nieszczerość widać i słychać, a potem czuć w relacji.

Zaufanie buduje się również konsekwencją. Jeśli coś zapowiadasz, ale „nie dowozisz”, podkopujesz zaufanie do siebie. Warunkami nici zaufania w komunikacji są także uczciwość oraz otwartość.

Świadome zadawanie pytań

W efektywnej komunikacji bardzo ważne są pytania. Dzięki nim rozmówca ma poczucie, że interesujesz się tym, co Ci przekazuje. Pozwalają pogłębić wątek, wprowadzić dodatkowy kontekst, słowem: sprzyjają lepszemu zrozumieniu. Wyróżniamy pytania:

  • otwarte, czyli takie, na które nie da się odpowiedzieć „tak” albo „nie”,
  • zamknięte, na które taka krótka odpowiedź (potwierdzenie albo negacja) wystarczy.

Szczególnie cenne dla jakości komunikacji są pytania pogłębiające. Najczęściej są to pytania otwarte. Ich celem jest mocniejsze wejście w wybrany wątek. Pozwalają odsłonić więcej emocji, motywacji i doświadczenia rozmówcy.

Przykłady pytań otwartych

Jak zadawać pytania otwarte? Przede wszystkim nie zaczynaj ich od „Czy…”. To początek pytania zamkniętego, na które odpowiedź jest krótka i nie daje obrazu uczuć drugiej osoby. Znacznie lepsze partykuły to:

„Jak”
Jak się z tym poczułaś?
Jak zareagowałaś, gdy to się wydarzyło?
Jaką miałeś wtedy potrzebę?

„Co”
Co poczułaś?
Co pomyślałaś, gdy to się stało?
Co to dla Ciebie znaczyło w tamtym momencie?
Co czujesz teraz na myśl o tej sytuacji?
Co było najtrudniejsze?

„Dlaczego”
Dlaczego to było ważne?
Dlaczego wtedy tak zareagowałeś?

Zadając pytania pogłębiające, pamiętaj, aby zachować empatyczny, a nie oceniający ton. Nie powinny to być zawoalowane aluzje, lecz wyraz zainteresowania.

Unikanie nadinterpretacji i założeń

Prosty komunikat może być zrozumiany na różne sposoby zależnie od tego, jaką intencję przypiszesz rozmówcy.

Przykład nadinterpretacji w komunikacji służbowej

Współpracownik mówi: „Czy możesz mi wysłać to podsumowanie do końca dnia?”.
Jego intencja: chce uzyskać informacje niezbędne do dalszej pracy.

Intencje, mogą zostać błędnie przypisane i wypaczyć sens komunikatu:

  • Brak zaufania. Odbiorca słyszy: „Nie potrafisz zarządzać czasem, więc Ci przypominam, co masz zrobić”.
  • Insynuacje i ukryte zarzuty. Odbiorca słyszy: „Obijasz się, zamiast wysłać podsumowanie. Ogarnij to”.
  • Kontrola. Odbiorca słyszy: „Potrzebuję tego podsumowania i osobiście dopilnuję, abyś mi je wysłał jeszcze dziś”.

Zepsuta atmosfera w pracy gotowa.

Jak więc rozmawiać, aby unikać nadinterpretacji? Nie rób założeń i nie przypisuj intencji. Bierz słowa takimi, jakie są. Skup się na ich dosłownym znaczeniu, a nie potencjalnej ukrytej agendzie rozmówcy. Jeśli coś jest niejasne, dopytaj z otwartością, aby mieć klarowną sytuację.

Otwartość na informację zwrotną oraz umiejętność ich przekazywania

Informacja zwrotna jest konieczna do efektywnej komunikacji. Zwiększa poczucie, że druga osoba Cię rozumie, a także pozwala wypełnić luki komunikacyjne oraz uniknąć nadinterpretacji. Feedback powinien działać w dwie strony. Ważne jest zarówno jego umiejętne udzielanie, jak i przyjmowanie z otwartością.

Konstruktywna informacja zwrotna to niełatwa sztuka. Można wykorzystać sprawdzone techniki, np. model kanapki albo FUKO.

W modelu kanapki buduje się trójczłonową wypowiedź o następujących składowych:

  • Pozytyw – coś, co poszło dobrze (górna bułka)
  • Krytyka / obszar do poprawy – główny przekaz (środek kanapki)
  • Pozytyw / wsparcie / zachęta – coś wzmacniającego (dolna bułka)

Przykład:
Doceniam, że oddałeś prezentację na czas i włożyłeś w nią dużo pracy.
Zauważyłem jednak, że kilka slajdów miało nieaktualne dane – proszę, abyś w przyszłych prezentacjach zwrócił na to szczególną uwagę.
Masz smykałkę do tworzenia czytelnych wizualizacji danych – wiem, że kolejne prezentacje będą jeszcze lepsze!

W modelu kanapki bardzo ważna jest autentyczność. Jeśli na siłę szukasz pozytywów, aby owinąć w nie krytykę, będzie to wyczuwalne. Model kanapki sprawdza się w relacjach z dużą dozą otwartości i zaufania.

Model FUKO bierze swoją nazwę od 4 elementów, które go tworzą:

  • F – fakty
  • U – uczucia
  • K – konsekwencje
  • O – oczekiwania.

Pozwala to zbudować jasną i asertywną wypowiedź, a także udzielić klarownego feedbacku, nawet jeśli to tzw. feedback negatywny, wskazujący obszary do poprawy. Oto jak może brzmieć wypowiedź zbudowana wg modelu FUKO:
„Wczoraj podczas spotkania zespołu powiedziałeś trzy razy koledze, żeby się nie wtrącał. (F) Poczułam napięcie i zakłopotanie. (U) Obawiam się, że może to zniechęcać innych do zabierania głosu. (K) Chciałabym, żebyśmy podczas spotkań słuchali się nawzajem i dawali sobie przestrzeń do wypowiedzi (O)”.

Jak przyjmować feedback? Przede wszystkim pamiętaj, że nie jest on atakiem personalnym. To informacja – czasem trudna, ale cenna – która może pomóc Ci się rozwijać. Staraj się:

  • Słuchać uważnie, bez przerywania i bronienia się na siłę.
  • Oddzielić treść od emocji – usłysz, co ktoś mówi, zanim zareagujesz na, jak to mówi.
  • Zadawać pytania doprecyzowujące, jeśli coś jest niejasne („Masz na myśli to, że…?”).
  • Zastanowić się, co z tego możesz wziąć dla siebie, nawet jeśli forma nie była idealna.
  • Podziękować za feedback – ktoś włożył wysiłek, żeby się z Tobą tym podzielić.

Feedback to nie wyrok – to lusterko, w którym możesz się przejrzeć, ale to Ty decydujesz, co z tym zrobisz.

Świadomość kontekstu komunikacyjnego

Zgodnie z teorią komunikacji Romana Jacobsona kontekst jest jedną ze składowych aktu komunikacji – równie ważną co nadawca, odbiorca, kod, a nawet sam komunikat. Kontekst rzutuje na to, jak będzie wyglądała skuteczna komunikacja. Inaczej przemawiasz do dziecka, inaczej do szefa, a inaczej do przyjaciółki, nawet jeśli każdej z tych osób przekazujesz podobne treści. Dostosuj treść do kontekstu, a rozmówca zrozumie Cię w lot.

Oto, jak to zrobić:

  • Uwzględnij, w jakiej sytuacji prowadzisz komunikację: formalnej czy nieformalnej? Prywatnej czy służbowej?
  • Weź pod uwagę kanał komunikacji. Rozmawiasz twarzą w twarz, za pośrednictwem kamery, maila a może komunikatora? Forma wypowiedzi będzie różna zależnie od tego, jakie medium jest wykorzystywane.
  • Dopasuj słownictwo do odbiorcy: jego wieku, możliwości poznawczych i stopnia znajomości tematu.

Nieuwzględnienie kontekstu komunikacyjnego może skutkować np. utratą wiarygodności, antypatią słuchaczy, znudzeniem czy po prostu niezrozumieniem tego, co mówisz.

Przykład komunikacji niedopasowanej do kontekstu

Wyobraź sobie, że jesteś słuchaczem na konferencji branżowej. Prelegent zaczyna swoją wypowiedź w taki sposób:
– Dobra, słuchajcie…
Już na starcie czujesz zgrzyt. Mimo że treść może być wartościowa, forma komunikatu nie pasuje do kontekstu. Brak jej profesjonalizmu, ton jest potoczny i niedostosowany do formalnej sytuacji. Taki początek może sprawić, że stracisz zaufanie do kompetencji mówcy,
zaczynasz się wycofywać emocjonalnie z odbioru treści albo po prostu poczujesz zażenowanie.
Prelegent znacznie lepiej zrobiłby, zaczynając np. tak:
– Chciałbym dziś zaprosić Was do krótkiej refleksji nad tym, jak zmienia się nasza branża…
Warto mieć świadomość, że są różne typy komunikacji i jej style. Nie każdy pasuje wszędzie, tak jak nie każdy strój jest odpowiedni na każde wydarzenie.

Szacunek dla różnic kulturowych i indywidualnych

Jeśli działasz w środowisku wielokulturowym, komunikacja dodatkowo się komplikuje. Warto zapoznać się ze zwyczajami rozmówców. To, co dla Ciebie jest dziwne, może być zupełnie naturalne dla drugiej strony – i odwrotnie!

W komunikacji międzykulturowej nie zakładaj złych intencji drugiej strony. Uświadom sobie własne przekonania, stereotypy i potencjalne uprzedzenia.

W rozmowie zwróć szczególną uwagę na to, jak mówi rozmówca: tempo, intonację, sygnały niewerbalne oraz reakcje na Twoje wypowiedzi i postawy. Jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe, dopytaj. Nie zakładaj, że wszystko rozumiesz.

Najważniejsze: nie oceniaj. Nie przykładaj miary swojej kultury do osoby, która wywodzi się z innego kręgu kulturowego.

Przykłady problemów i rozwiązań w komunikacji międzykulturowej

Problem Przykład Rozwiązanie
Różne znaczenie gestów W niektórych kulturach kiwanie głową oznacza „tak”, w innych „nie”. Zapytaj, jak dana osoba interpretuje gesty i bądź precyzyjny w komunikacji słownej.
Różny dystans fizyczny W kulturach latynoamerykańskich ludzie stoją blisko, w krajach skandynawskich wolą większą przestrzeń. Obserwuj i dostosuj się do preferowanego dystansu rozmówcy.
Inny sposób wyrażania krytyki W kulturach wschodnich krytyka może być bardzo pośrednia, w zachodnich bardziej bezpośrednia. Zwróć uwagę na styl feedbacku, bądź delikatny lub konkretny zgodnie z oczekiwaniami rozmówcy.
Problemy z językiem i idiomami Użycie idiomów lub skrótów może być niezrozumiałe. Używaj prostego języka, unikaj lokalnych powiedzonek, wyjaśniaj terminy.
Różnice w podejściu do czasu W kulturach monochronicznych czas jest bardzo ważny, w polichronicznych jest bardziej płynny. Ustal jasno terminy i priorytety, ale bądź elastyczny i cierpliwy.


Trudne? Da się to opanować! Zobacz: szkolenie Diversity & Inclusion – różnorodność w organizacji

Diversity & Inclusion - różnorodność w organizacji

Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat różnorodności w środowisku zawodowym oraz wypracować efektywne sposoby zarządzania nią.

Dowiedz się więcej

Dbanie o komunikację niewerbalną

Mowa ciała, ton głosu, gesty – to również składniki komunikacji. Jak są ważne, potwierdziły przywoływane wyżej badania, zgodnie z którymi w sytuacji niezgodności słów z przekazami z ciała najbardziej zwracamy uwagę właśnie na to, co przekazuje ciało, w dalszej kolejności na brzmienie głosu, a dopiero na końcu na sens słów.

Te same słowa wypowiedziane różnymi tonami albo przy odmiennych postawach ciała mogą być zrozumiane zupełnie inaczej. Spójność tego, co przekazujesz werbalnie i niewerbalnie, jest warunkiem budowania zaufania.

Komunikacji niewerbalnej można się nauczyć. Oto 3 ćwiczenia:

  • Nagranie i analiza własnej mowy ciała
    Cel: Samoświadomość własnej komunikacji niewerbalnej.
    Nagraj krótkie wideo, w którym mówisz na dowolny temat (np. prezentujesz coś lub opowiadasz historię).
    Obejrzyj nagranie i zwróć uwagę na swoją mimikę, gesty, postawę, kontakt wzrokowy.
    Zastanów się, co możesz poprawić lub wzmocnić, aby lepiej komunikować swoje intencje. Czy z zewnątrz wydajesz się sobie spójny komunikacyjnie? Chciałbyś porozmawiać sam ze sobą? Zaufałbyś sobie?
  • Świadomy mirroring
    Mirroring, czyli odzwierciedlanie mowy ciała drugiej osoby, sprzyja budowaniu zaufania i daje nam poczucie lepszego wzajemnego zrozumienia. Pojawia się naturalnie w rozmowach z bliskimi. Można używać go świadomie np. w czasie negocjacji czy na randce.
    W ramach ćwiczenia subtelnie odzwierciedlaj niektóre gesty rozmówcy. Uważaj, aby nie przesadzić – wyda się to sztuczne. Obserwuj, jak wpływa to na jakość komunikacji i atmosferę.
  • Obserwacja innych
    Przypatrz się innym osobom w otoczeniu. Zastanów się, co może wyrażać ich mowa ciała. Następnie porozmawiaj z tą osobą, aby określić, czy udało Ci się trafnie odgadnąć.

Bariery komunikacyjne – jak je pokonać?

Bariery komunikacyjne to wszelkie przeszkody, które utrudniają skuteczne przekazywanie i odbieranie informacji między ludźmi. Mogą mieć charakter fizyczny, psychologiczny, kulturowy lub wynikający z niewłaściwych nawyków komunikacyjnych. Na zmniejszenie niektórych z nich masz wpływ.

Skutki zaburzonej komunikacji to m.in.:

  • Luki w zrozumieniu. Przykładowo, jeśli masz problem z artykułowaniem swoich oczekiwań wprost, odbiorca musi się domyślać pełnego sensu tego, co mówisz. Rozwiązaniem jest stosowanie klarownych komunikatów.
  • Nadinterpretacja – bariery sprawiają, że odbiorca musi sobie coś dopowiedzieć, aby uzyskać pełny obraz. Nie zawsze będzie to zgodne z Twoją intencją. Staraj się przekazywać komplet informacji. Przyda się tu nieco empatii i wejście w buty drugiej osoby. Zastanów się: czego ta osoba może nie wiedzieć, a czego potrzebuje, aby realizować swoje zadania?
  • Przeciążenie informacyjne pojawia się, gdy nie dostosujesz tempa przekazywania informacji do możliwości odbiorcy, zasypujesz go słowami, nie dając przestrzeni i czasu na przetworzenie. Dozuj informacje i upewnij się, że druga strona nadąża.
  • Długie przetwarzanie – problem wielu organizacji. Utrudnia podejmowanie decyzji, odbiera pracy płynność. Uprość język, dziel komunikację na strawne porcje i jasno mów, czego oczekujesz. Jeśli możesz, zaproponuj działania.
  • Bariery komunikacyjne mogą także utrudniać realizację zadań. Przykładem są niejasne polecenia oraz nieczytelnie oczekiwania wobec pracowników. Dopytaj rozmówców, czy wszystko jest dla nich jasne.
  • Dystans i nieufność – pojawia się, gdy komunikacja jest niespójna, np. gdy mowa ciała stoi w sprzeczności z sensem wypowiadanych słów. Popracuj nad autentyczną komunikacją.
  • Frustracja komunikacyjna – wynika z poczucia niezrozumienia, bycia niewysłuchanym, braku reakcji drugiej strony („mówienie do ściany”). Staraj się aktywnie słuchać i reagować.

Dowiedz się, co jeszcze utrudnia komunikację i jak przezwyciężyć te ograniczenia.

Komunikacja w miejscu pracy – dlaczego ma tak duży wpływ na sukces firmy?

Dobra komunikacja w pracy to realne usprawnienie procesów. Zadania wykonuje się łatwiej, gdy oczekiwania są znane, instrukcje jasne, a zespół jest budowany w oparciu o zaufanie i wzajemny szacunek. Te aspekty pracy można wzmocnić dzięki skutecznej komunikacji.

Oto kilka korzyści biznesowych, jakie z niej wynikają:

✅ Wzrost efektywności i produktywności. Jego źródło tkwi w sprawnym przepływie informacji, jasnych instrukcjach, zrozumiale wyrażonych celach i regularnym feedbacku, który pozwala doskonalić procesy.

✅ Silniejsze, stabilniejsze i bardziej kreatywne zespoły. Sprawna komunikacja pozwala na wymianę pomysłów, otwartą konstruktywną krytykę i współdziałanie, którego podstawą jest zaufanie.

✅ Motywacja i zaangażowanie. Sprawna komunikacja w firmie sprawia, że pracownicy czują, że są wysłuchiwani, oraz że to, co mówią, jest ważne dla „góry”. To sprawia, że chętniej wychodzą z inicjatywami i czują, że mają po co się starać.

✅ Zgodność z celami firmy. Misja, wizja i strategia przekazywane pracownikom w sposób uwzględniający zasady poprawnej komunikacji sprawia, że pracownicy lepiej widzą swoją rolę w budowaniu i rozwoju organizacji. Zwiększa to szanse, że podejmowane przez nich decyzję i działania wpiszą się w cele firmy.

✅ Wyższa jakość obsługi klienta. Pracownicy, którzy komunikują się jasno, klarownie i z nastawieniem na osiągnięcie porozumienia, będą bardziej otwarci na problemy klienta i obsłużą go lepiej niż osoby zamknięte na dialog.

Newsletter
Zapisz się do naszego Newslettera i odbierz zniżkę 150 zł na pierwszy kurs online.

Nie spamujemy. Wysyłamy wartościowe treści oraz informacje o nowych kursach i promocjach.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od ESKK Sp. z o.o. informacji handlowych oraz marketingu bezpośredniego w formie:

* pola wymagane

Masz pytania? Potrzebujesz wsparcia?

Skontaktuj się z nami przez formularz, czat online lub telefonicznie – jesteśmy tu dla Ciebie!